بلندترین سد جهان با هزینه چهار میلیارد دلار در تاجیکستان افتتاح شد

پرسش:امام علی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان نخستین توربین نیروگاه برق آبی راغون را که بر روی بلندترین سد آبی جهان نصب شده، افتتاح کرد.

پرسش:امام علی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان نخستین توربین نیروگاه برق آبی "راغون" را که بر روی بلندترین سد آبی جهان نصب شده، افتتاح کرد.

هزینه کل این نیروگاه چهار میلیارد دلار برآورد شده و انتظار می‌رود که این کشور فقیر آسیای میانه را به یکی از مهمترین تولید کنندگان برق در این منطقه تبدیل کند.

نیروگاه "راغون" در ۱۱۰ کیلومتری شرق شهر دوشنبه پایتخت، بزرگترین پروژه اقتصادی تاجیکستان در ۲۷ سال استقلال این کشور است.

این نیروگاه شش توربین خواهد داشت و ظرفیت تولید برق سالانه آن ۳۶۰۰ مگاوات خواهد بود که تقریبا معادل تمام برقی است که هر سال در نیروگاه‌های تاجیکستان تولید می‌شود.

ساخت این نیروگاه در دوران شوروی و از ۴۲ سال پیش آغاز اما با فروپاشی شوروی و آغاز جنگ داخلی متوقف شد.

رئیس جمهوری تاجیکستان در مراسم با شکوهی با حضور هزاران شهروند این کشور و مهمانان خارجی بر فراز کوه‌های پامیر دکمه بزرگی را فشار داد که به صورت نمادین آغاز کار نخستین توربین این نیروگاه را رقم زد.

این مراسم به صورت مستقیم از تلویزیون و رادیوهای دولتی تاجیکستان پخش شد.

نمایندگان رسمی برخی از کشورهای خارجی از جمله معاون رئیس اجرایی حکومت افغانستان، وزیر انرژی ازبکستان، معاون وزیر انرژی روسیه، معاون رئیس بانک جهانی و سفیران کشورهای خارجی مقیم دوشنبه دراین مراسم حضور داشتند.

 

دولت تاجیکستان از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ به دنبال سرمایه‌گذاری خارجی برای تکمیل این طرح بود اما سازمان‌های مالی بین‌المللی و کشورهای خارجی در این طرح سرمایه‌گذاری نکردند.

سال ۲۰۰۸ تاجیکستان با سرمایه خود ساخت نیروگاه "راغون" را از سر گرفت. دولت سهام نیروگاه را به فروش گذاشت و از این راه نزدیک دوصد میلیون دلار به دست آورد. همچنین هر سال ده‌ها میلیون دلار از بودجه کشور به ساخت این نیروگاه اختصاص پیدا کرد..

قرار است توربین دوم این نیروگاه بهار آینده راه‌اندازی شود. با ساخت کامل این نیروگاه تا سال ۲۰۲۸، تاجیکستان نه تنها نیازهای داخلی خود را برطرف خواهد کرد بلکه به یکی از صادرکنندگان مهم برق در منطقه تبدیل خواهد شد.

دولت تاجیکستان می‌گوید، با آغاز کار "راغون"، در ده پانزده سال آینده از یک کشور کشاورزی به کشوری صنعتی و کشاورزی تبدیل خواهد شد.

 

 

 

###




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.